Ciekawe

Dlaczego różne produkty wymagają odmiennych opakowań transportowych?

Opakowanie produktu pełni rozmaite funkcje, a każda z nich jest niezwykle ważna. Pozwalają one nie tylko na łatwiejszą pracę na każdym ogniwie łańcucha dostaw, lecz także ułatwiają zachowanie bezpieczeństwa oraz wpływają na sprzedaż. Dowiedz się, dlaczego różne produkty wymagają odmiennych opakowań transportowych.

Typ produktu a opakowanie – jaki materiał wybrać?

Jednym z najważniejszych czynników decydujących o wyborze odpowiedniego materiału opakowania jest typ produktu, który chcemy w niego zapakować. Do najistotniejszych czynników należą:

  • solidność produktu – towary kruche i delikatne, jak np. szkło czy elektronika powinny być transportowane i składowane w opakowaniach z solidnego materiału, np. litego drewna, a także dodatkowo zabezpieczane, np. za pomocą folii bąbelkowej, styropianu czy foliowych poduszeczek powietrznych,
  • forma towaru – produkty ciekłe, półpłynne, pasty czy emulsje należy przechowywać w opakowaniach z materiałów do tego przeznaczonych, np. plastiku, folii czy odpowiednio zabezpieczonego kartonu, ewentualnie metalu, ten jednak może ulegać korozji,
  • wymiary i waga – większe i cięższe towary, np. maszyny, powinny być pakowane w skrzynie z odpowiednio trwałego materiału, takiego jak drewno,
  • wrażliwość na czynniki zewnętrzne – niektóre produkty są szczególnie wrażliwe na wpływ światła, temperatury czy wilgotności, co ma znaczący wpływ na wybór opakowania. Zwykle sprawdzą się tu takie materiały, jak drewno czy metal.

Najbardziej efektywne opakowania – czym się kierować?

Wybierając opakowanie dla swojego produktu, należy kierować się również efektywnością. Oznacza to, że powinno ono być łatwe w transporcie, przechowywaniu oraz dystrybucji. Dobrym wyborem będzie kastomizacja, a więc dopasowanie opakowania bezpośrednio do produkowanego towaru. Bardzo ważny jest między innymi kształt pakunku. Nie zaleca się, aby opakowanie było znacznie większe od przechowywanego produktu, ponieważ skutkuje to utratą cennego miejsca w magazynie oraz środki transportu. Coraz częściej firmy decydują się również na wybór opakowań kształtem odpowiadających produktowi. Zapewnia to nie tylko oszczędność miejsca, lecz także sprawia, że skrzynka czy karton przyciąga wzrok swoją oryginalnością oraz zaczyna kojarzyć się klientowi z danym towarem. Przed wyborem opakowania należy również zwrócić uwagę na łatwość składowania. Te o bardzo nietypowym, nieregularnym kształcie z pewnością będą trudniejsze do przechowywania. Najłatwiejsze będzie to w przypadku produktów, które można składować w kolumnach, kładąc towary bezpośrednio na sobie. Niektóre firmy, np. Pako Bud w Łodzi, oferują opakowania na zamówienie, dopasowane do indywidualnych potrzeb klienta.

Standardy, przepisy i bezpieczeństwo – istotne aspekty w wyborze opakowania

Bezpieczeństwo jest jednym z ważniejszych aspektów w wyborze opakowania, zwłaszcza jeśli trudnimy się produkcją czy sprzedażą towarów potencjalnie niebezpiecznych, np. chemikaliów. W takiej sytuacji obowiązują nas zarówno oczywiste zasady zdrowego rozsądku, jak i konkretne przepisy. Konieczne jest np. zastosowanie opakowań, które znacząco ograniczają ryzyko wycieku niebezpiecznej substancji. Dodatkowo opakowanie takie należy jeszcze odpowiednio oznakować. Ma to znaczenie zarówno dla bezpieczeństwa osób mających kontakt z towarem, jak i dla ochrony środowiska. Dodatkowe przepisy będą obowiązywać również towary przeznaczone do innego typu transportu. Z drugiej strony należy pamiętać, że oddzielne przepisy będą obowiązywać przy transporcie produktów, które łatwo mogą ulec zniszczeniu czy utracić swoje właściwości na skutek nieodpowiedniego przewozu czy składowania. Należą do nich między innymi leki czy inne produkty medyczne. Jednym ze znaczących czynników jest tu chociażby ciężar opakowania. Największe ograniczenia obowiązują w transporcie lotniczym, nieco mniejsze morskim, a najmniej restrykcyjne w lądowym.

Opakowanie a marketing – dobre praktyki

Znaczenie opakowania dla marketingu jest znane przedsiębiorcom nie od dziś. To pierwsze, z czym klient ma do czynienia, widząc nasz produkt na sklepowej półce. Dlatego tak istotne jest, aby przyciągał on uwagę i kojarzył się z marką. Powinien być także estetyczny, łatwy do przechowywania, w odpowiednim rozmiarze. Coraz więcej konsumentów zwraca również uwagę na ekologiczność proponowanych przez firmy rozwiązań. Zastanów się, co jest najważniejsze dla Twoich klientów i wyjdź naprzeciw ich oczekiwaniom!